Verkopen op Bol.com of Amazon

Dankzij internet kan iedereen ondernemer worden. Zelfs een ZZP’er zonder zakelijk pand kan een miljoenenomzet genereren door zaken uit te besteden en decentraal te werken. Door te verkopen op Bol.com of Amazon bereik je meer klanten en kun je als ondernemer groeien. Hoe dit werkt en waar je rekening mee moet houden lees je op deze pagina.

Verkopen op Bol.com of Amazon

Hoe werkt het verkopen op Bol.com of Amazon nu eigenlijk? We bekijken beide platformen afzonderlijk van elkaar.

Hoe werkt verkopen op Bol.com?

Als eerste ga je naar het partnerplatform van Bol.com. Het is mogelijk om als ondernemer met of zonder webshop jouw producten te verkopen via dit platform. Je zult een aantal stappen moeten doorlopen en vervolgens kun je gaan verkopen via Bol.com. Je betaalt alleen commissie bij verkoop, er zijn geen vaste kosten aan verbonden.

Hoe werkt verkopen op Amazon?

Naast de internationale versies van Amazon kun je ook via Amazon.nl jouw producten verkopen. Je kunt op ieder gewenst moment instappen of uitstappen. Bij Amazon betaal je een maandelijks tarief om je producten aan te mogen bieden via Amazon. Je hebt dan wel toegang tot klanten door heel Europa.

Als webshop voor een overwegend Nederlands publiek is Bol.com overzichtelijker. Op Amazon kom je meer producten tegen met buitenlandse productbeschrijvingen en recensies in allerlei talen door elkaar. Die georganiseerde chaos van Amazon is wel typisch het karakter van deze organisatie, Bol.com komt wat strakker over. Zeker voor online-ondernemers die verder kijken dan de Nederlandse grens kan Amazon toch heel interessant zijn als platform.

Wat is order fulfillment?

Je kunt bij een bestelling zelf de levering afhandelen, het is ook mogelijk om gebruik te maken van de logistieke diensten die Bol.com en Amazon aanbieden. Dit kan je werk uit handen nemen, je hoeft geen groot magazijn in te richten en je zult een meer prominente positie verwerven op de productpagina’s. Hier zijn uiteraard wel kosten aan verbonden en je hebt minder ruimte om er je eigen stempel op te drukken.

Inkomsten en kosten

Bij iedere schakel die tussen jou en de klant komt zul je extra kosten moeten maken. Bol.com rekent geen vast tarief, Amazon wel. Daarnaast zullen ze commissie ontvangen waardoor je netto winst in eerste instantie lager zal uitvallen. Aan de andere kant kun je met een efficiënte koppeling in de boekhouding veel administratief werk besparen. Het grote voordeel van deze winkelplatformen is het bereik dat ze hebben. Daarnaast hebben ze administratief en logistiek hun zaken goed op orde en klanten hebben een hoog vertrouwen in deze namen. Je lift mee op het succes van deze merken, uiteraard komt dit met een prijskaartje.

Ik help je graag met een kosten / baten prognose maken, neem contact met me op voor de mogelijkheden.

Internationale betalingen

Bol.com richt zich voornamelijk op Nederland, toch is het ook mogelijk om te leveren naar andere landen binnen Europa. Dit geldt ook voor Amazon. Omdat er voor het buitenland andere regels gelden wat betreft de BTW zul je dit moeten regelen in je boekhouding. Anders loop je het risico dat je bijvoorbeeld 21% standaard aan je producten koppelt terwijl een klant in het buitenland 0% betaalt. Met een eigen webshop bepaal je zelf of je levert naar het buitenland, als je producten aanbiedt via deze platformen kun je overigens wel landen uitsluiten binnen het verzorgingsgebied. Je moet hier in de voorwaarden rekening mee houden, denk aan retourkosten als klanten aanspraak maken op de wettelijke zichttermijn.

Boekingen automatiseren

Administratie moet voor je onderneming werken, het is uiteraard niet de bedoeling dat je zelf tot in de kleine uurtjes bezig bent met de boekhouding. Hoewel dit soort winkel platformen je veel werk uit handen kunnen nemen moet je wel de transacties koppelen aan je eigen administratieve systeem. Beide platformen keren periodiek uit, dus niet per transactie. Een factuur van Bol.com is dus niet één op één gelijk met het bedrag dat je zult ontvangen. Voorkom een administratie waar je geen touw meer aan vast kunt knopen en automatiseer je boekingen, koppel de administratie aan het systeem van de webshop. Dat klinkt ingewikkeld, gelukkig zijn hier handige online tools voor.

Alleen maar voordeel?

Bol.com en Amazon zullen uiteraard alleen de positieve kanten van zakendoen met deze partijen belichten, toch zijn er ook zeker enkele kanttekeningen te plaatsen. Als eerste moet je een commissie afdragen, jouw netto winst zal hierdoor lager uitvallen. Daarnaast zul je concurreren met andere aanbieders op het platform, zeker als je niet-exclusieve producten aanbiedt. Het is mogelijk dat tevreden klanten voortaan direct naar je eigen webshop gaan, maar dan moet je wel weer je eigen webshop onderhouden wat ook administratieve verantwoordelijkheden met zich meebrengt.

Wil je meer weten over verkopen op Bol.com of Amazon? Neem dan contact op voor maatwerk advies en praktische oplossingen voor jouw boekhouding.