Ecommerce trends voor 2022

Was 2021 een bijzonder jaar? Ieder jaar brengt nieuwe ontwikkelingen, inzichten en verrassingen met zich mee. Toch kun je stellen dat 2021 op vele fronten een herhaling van zetten is geweest uit 2020. De Corona pandemie bleef de boventoon voeren in de samenleving en daarmee ook de zakelijke markt. De druk op productie en levering nam toe vanwege diverse restricties die per land weer anders waren. Wat betreft ecommerce heeft de situatie in 2020 zich ook voortgezet in 2021 en de trends voor 2022 haken hier zeker op in. Laten we daarom met een frisse blik kijken naar het jaar dat gaat komen en welke kansen er liggen voor ecommerce ondernemers.

Wat zijn de ecommerce trends voor 2022?

Groei in ecommerce is een trend van de laatste jaren die zich doorzet in 2022. Sinds de eerste lockdown in 2020 is het aantal online consumenten enorm toegenomen. Op het moment dat winkels weer hun deuren openen zie je de winkelstraten vollopen maar online kopen blijft populair. De groei is in de tweede helft van 2021 wat gestagneerd maar er is zeker geen sprake van een daling. Webshops maken nog steeds record omzetten en er komen veel nieuwe aanbieders bij. Daarbij zien we fysieke winkels die hun eerste stappen online zetten en nieuwe bedrijfjes die een webshop starten. Met name voor ecommerce ondernemers in die tweede categorie is er werk aan de winkel. Want als nieuwkomer gevonden worden in 2022 is niet eenvoudig, laat staan een duurzaam merkimago opbouwen.

Click & Collect


Winkelketens als Action, Wibra en Hema hebben Click & Collect en Call & Collect ecommerce diensten opgezet. Dit ging niet zonder slag of stoot. Kleine winkels met één filiaal en een beperkt assortiment konden in 2020 al vrij snel deze overstap maken. Zo zie je behoorlijk veel lokale winkeliers die nu met een eigen webshop plotseling Nederland en heel Europa bedienen. Maar grote ketens hadden meer moeite om hun fysieke bedrijfsvoering te vertalen naar een online omgeving. Neem bijvoorbeeld Action. Deze winkel grossiert in goedkope artikelen waar ‘impulsaankoop’ een belangrijk deel vormt van het businessmodel. Producten die fysiek in een schap liggen zijn anders dan foto’s van producten met een bestel knop ernaast. Daarnaast is de logistiek van winkels als Action, Hema en Wibra gericht op het bevoorraden van filialen. Met Click & Collect of Call & Collect wordt er een brug geslagen tussen fysiek winkelen en online bestellen. Kies, reserveer een afhaalmoment en zorg dat je op tijd bij de winkel bent om je bestelling op te halen. Naast de ecommerce infrastructuur online moet winkelpersoneel training krijgen om hun werk op een andere wijze uit te voeren. Vakkenvullers worden orderpickers, wat toch nét even iets anders is. De Hema had al eerder een webshop platform. Vooraf bestellen en ophalen in de winkel is vooral een extra dienst wat een specifieke groep klanten zal aanspreken die liever producten ophalen op een fysieke locatie.

Ecommerce omdat het moet

De Click & Collect trend is vaak meer uit verplichting dan uit vrije wil, de retail is ingericht op klanten die een locatie bezoeken. Kantoorboekhandels zoals Primera en Bruna moeten tijdens lockdowns flink incasseren. Ze mogen wel actief blijven als postverwerker en pakjes aannemen maar daar houdt het verder mee op. Zo ontstond de situatie dat een winkel wél postzegels mag verkopen maar niet de ansichtkaarten die naast de kassa in het rek staan. Bedrijven als Hallmark varen er wel bij, die hebben immers ook een print-on-demand service online. Als bedrijf ben je meer weerbaar als je multichannel werkt. Met meer kanalen om jouw klanten te bedienen dus. Dat is zeker een trend voor 2022. Fysieke winkels investeren in apps en webshops terwijl ecommerce ondernemers de stap maken naar fysieke aanwezigheid. Klanten lopen door de winkelstraat, kiezen via de winkel app een product en halen het tien minuten later zelf op. Dat is ‘smart shopping’ met maatwerk oplossingen. Als ondernemer kun je zo een solide basis leggen waar geen pandemie, wereldcrisis of andere externe factor tegenop kan!

Meer geld voor luxe artikelen

Niet op vakantie, wel een volle rekening door keihard (thuis)werken. Wat ga je doen? Sparen heeft geen zin want de rente op je spaargeld is nul of zelfs negatief. De inflatie zorgt ervoor dat je geld minder waard wordt en je kunt het niet meenemen na je dood. Juweliers varen er wel bij, en dan hebben we het niet over de Lucardi budget zaken. Denk aan maatwerk sieraden gemaakt door experts op basis van hoogwaardige materialen, die vliegen als warme broodjes over de virtuele toonbank. Ecommerce juweliers laten hun werk zien via social media sites in de hoop dat ze via een Pinterest board gedeeld worden. Je kunt online bestellen of een afspraak maken voor maatwerk luxe artikelen. Plan even een video call in en bedien je klanten op afstand. Er zijn steeds meer aanbieders van hoogwaardige producten en klanten zijn bereid om meer uit te geven. Dit zie je ook aan de food sector.

Michelin uit de magnetron

De evenement- en horeca sectoren hebben de grootste klappen gehad in de laatste jaren. Voor events blijft het ook in 2022 lastig, de horeca heeft wel de mogelijkheden van ecommerce ontdekt. Afhaal- en bezorgrestaurants weten ondertussen hoe het werkt. Eerst via Thuisbezorgd klanten werven en de volgende keer via een eigen webshop laten bestellen. De hoge commissie die Thuisbezorgd rekent betekent dat je eigenlijk geen winst maakt op je gyros schotel. Als je kwaliteit levert kun je wel nieuwe klanten doorsluizen naar je eigen bestel site. Via diensten als Sitedish heb je zo een menukaart online geplaatst met iDeal betaling.


Naast fast food zijn er de luxe restaurants die niet alleen eten en drinken maar vooral een ervaring verkopen. Steeds meer grote namen in de culinaire sector leveren maaltijden voor thuis. Zaken als De Librije en De Kromme Watergang leveren halffabrikaat Michelin ster gerechten die je thuis als ‘sous chef’ mag afmaken. Door een stoofpotje in de oven te zetten of het bordje mooi op te maken, met instructies van gerenommeerde koks als video op de site. Daarbij schromen ze er niet voor samen te werken met de bezorgers van Albert Heijn en Uitgekookt voor lopende band maaltijden op niveau. Want Massa is Kassa, de horeca sector is een prachtig voorbeeld van innovatie in ecommerce.

Luxe chocolade voor veganisten of scharrelvlees van Nederlandse bodem; we bestellen het allemaal online. Naast PostNL, DHL en DPD zijn er nieuwkomers zoals Red je Pakketje en Trunkrs die op de dag van bestelling koelverse producten leveren. Verpak de boel in een doos met herbruikbare cooling packs en lever door heel Nederland kakelverse producten. Als ecommerce ondernemer kan het lastig zijn om jezelf te profileren en te presenteren bij de klant. Bedrijven als Harries Vlees en Vegan Masters verkopen niet alleen vlees of vega producten maar hangen dit op aan personen. Herkenbare gezichten met een naam, een smoel en een verhaal. Zo voel je een grotere band met Harrie uit Scheemda dan met je lokale Keurslager. Het ‘shop local’ concept wordt compleet op z’n kop gezet door ‘same day delivery’ bezorgdiensten.

Faster food en dagelijkse boodschappen

Over snelheid gesproken; het Duitse bedrijf Gorillas heeft in Nederland al een groot aantal bezorgers rondfietsen die binnen tien minuten boodschappen aan je deur leveren. In tegenstelling tot Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats verschijnen ze niet met dampend hete maaltijden maar met een pak melk, een doosje eieren of een zakje gemengde salade. Vanuit ‘dark stores’ leveren koeriers van Gorillas of Flink boodschappen aan huis in een kortere tijd dan je zelf naar het lokale Jumbo filiaal zou kunnen rijden. Houd er wel rekening mee dat deze concepten vooral experimenten zijn van investeerders in tech en durfkapitaal. De kans dat je met een eigen ecommerce snelservice op korte termijn winst maakt is nagenoeg nihil.

Klanten zijn bereid om te betalen voor exclusiviteit, service en snelheid. Speel hier op in als ecommerce entrepreneur. Online kun je binnen een niche een veel groter publiek bereiken.

BTW voor iedereen

Wellicht zie je de nieuwe ecommerce regels niet als trend, toch is het wel van belang voor online verkoop in 2022. De rechten van consumenten worden steeds beter beschermd. Wat betreft garantie ligt de bewijslast bij de verkoper, niet bij de klant. Houd hier rekening mee in je marges. Het aantal retouren ligt in Nederland hoger dan in de rest van Europa. De drempel om te retourneren ligt laag en daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Verder moet je sinds juli 2021 altijd BTW afrekenen voor producten van buiten de EU. Voor bedragen boven 150 euro moeten er ook nog invoerrechten worden betaald. Als reden werd gesteld dat Europese winkeliers daarmee minder concurrentie krijgen van winkels buiten de EU. In praktijk worden producten duurder voor dropshippers met meer verantwoordelijken en administratieve rompslomp. Hoe deze wijzigingen zich verder gaan ontwikkelen zal de tijd uitwijzen, je mag wel stellen dat de regels voor ecommerce steeds scherper worden. Je mag overigens nog steeds de kosten voor retouren bij de klant leggen. Met name voor kleine webshops kan dit essentieel zijn om niet in de rode cijfers te duiken.

Het belang van een platform


Bol.com is ‘de winkel van ons allemaal’ en Amazon.nl timmert dankzij gratis bezorging in combinatie met Prime Video ook hard aan de weg. Kijkshop, Blokker, V&D en Wehkamp zijn niet meer de winkels van vroeger. Deze bekende merknamen zijn nu in handen van andere bedrijven die ecommerce portalen hebben ingericht waar wederverkopers hun waren op kunnen presenteren. Als nieuwe ecommerce ondernemer kan het lang duren voordat je gevonden wordt in Google. Door te adverteren in Google Shopping kun je bezoekers trekken, maar door het grote aantal scam sites moet je aan de bak om vertrouwen te wekken. Veel kleinere ondernemers maken gebruik van platformen om grotere hoeveelheden weg te zetten tegen een lagere winstmarge en verkopen daarnaast via hun eigen webshop. Via Bol.com kan de klant eenvoudig achterhalen wie de werkelijke verkoper is. Het is een vreemde symbiotische relatie waarbij het platform en wederverkoper samenwerken en concurreren tegelijkertijd.

Bouw een band op

Als laatste een trend waarin bovenstaande trends samenkomen. Als ecommerce ondernemer is het van belang om een band op te bouwen met je klanten. Bijvoorbeeld door je te richten op een niche en een consequent merkimago uit te stralen. Door via Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest een groep volgers aan je te binden. Door via YouTube of Vimeo video’s te presenteren met instructies of product presentaties. Er zijn veel social media kanalen waar je gratis kunt instappen met diverse commerciële tools om je merk uit te bouwen. Customer service via WhatsApp of een live assistent die ondersteuning biedt zijn allemaal manieren om een band op te bouwen met je klanten.

Marketing trends voor 2022

2021 was in veel opzichten een herhaling van zetten binnen de maatschappij in het algemeen en commercie in het bijzonder. Veel bedrijven zijn ‘wakker geworden’ en hebben zich gerealiseerd dat we in een ander tijdperk zijn gekomen. 2022 lijkt geen revolutie te worden maar een evolutie waarin online en offline verder zullen integreren en waar kwaliteit van groter belang is dan de laagste prijs. Dus bouw aan een solide fundering op basis van een ‘elastische’ formule die in alle richtingen schaalbaar is. Bouw je merk op en koester je klanten door in plaats van funnel marketing te werken met growth loops. Zo ben je in 2023 voorbereid op de laatste trends in ecommerce.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Neem dan gerust contact met ons op!