11 tips voor e-commerce waar je écht iets aan hebt
03 februari 2021 

11 tips voor e-commerce waar je écht iets aan hebt

Wil je beginnen met e-commerce of ben je al een ervaren online verkoper? Wat jouw uitgangspositie ook mag zijn, met deze 11 tips voor e-commerce sta je sterker ten opzichte van jouw concurrentie.

Onze 11 tips voor e-commerce

1. Kies een niche

Een algemene webshop beginnen is vragen om problemen. Focus liever op een deel van een sector waar je in thuis bent. Dankzij internet kun je in vrijwel iedere niche toch een groot aantal klanten voor je winnen. De ‘blauwe oceaan’ van consumenten is gevuld met haaien, door een niche te kiezen in een rustig deel van de zee, heb je minder last van concurrenten en kun je marketing inspanningen veel doelgerichter inzetten.

 

2. Wees bereikbaar

Het is een prettig idee dat een webshop geopend kan blijven terwijl jij lekker ligt te slapen. Je moet wel bereikbaar blijven voor je klanten. Ze kunnen vragen stellen over het assortiment, over retourneringen of garantievoorwaarden. In Nederland is het ook verplicht om contactinformatie en een vestigingsadres op de website te vermelden. Dit hoeft overigens geen bezoekadres te zijn. Als je veel vragen moet verwerken dan kun je overwegen om gebruik te maken van een chatbot.

3. Bouw een band op

Wil je klanten binnenhalen of relaties opbouwen? Het is veel eenvoudiger om een bestaande klant opnieuw tot aankoop over te laten gaan dan het is om een nieuwe klant te werven. Laat het dus niet zitten bij één bestelling en houd na levering het contact warm door bijvoorbeeld nieuwsbrieven te sturen (met toestemming natuurlijk).

4. Kies de juiste webshop software

E-commerce tops

Je hoeft een webshop niet van de grond af aan te bouwen in HTML. WooCommerce is een e-commerce plugin voor WordPress, MijnWebwinkel is een Nederlandstalig product en Shopify is het meest gebruikte webshop platform ter wereld dat met plugins verder uitgebreid kan worden. Als je een groot assortiment aan algemene producten verkoopt is het wel zo prettig als je op basis van productcodes standaard informatie kunt invoeren. Daarnaast zul je zelf nog steeds veel content moeten toevoegen.

5. Kies de juiste boekhoud software

Je krijgt inkomsten en uitgaven te verwerken, gelukkig gaan veel betalingen digitaal. Zo kun je data direct doorsluizen naar jouw boekhoudpakket voor verdere verwerking. Zorg ervoor dat de administratie op orde is, de Belastingdienst houdt e-commerce bedrijven nauwlettend in de gaten!

6. Je moet zaaien om te oogsten

Denk niet dat klanten direct in de rij staan om producten of diensten te bestellen bij een start-up. Je zult eerst moeten adverteren met banners op websites, advertenties in Google of promoties op Facebook. Misschien past samenwerking met Influencers goed bij jouw zaak. Reserveer hier een budget voor naast je vaste lasten.

7. Promoot jouw business via social media

Social media kan een domino effect teweeg brengen zolang je bereid bent om hier tijd en energie in te steken. Houd er rekening mee dat het zenden én ontvangen behoort te zijn. Als je meerdere keren per dag reclame publiceert zonder in te gaan op vragen en opmerkingen dan verlies je snel jouw publiek.

8. Maak waar wat je belooft

Dit klinkt voor de hand liggend, toch is het bij online verkoop dubbel zo belangrijk om niet alleen aan verwachtingen te voldoen maar om deze te overtreffen. Het kost namelijk meer moeite om vertrouwen te winnen en een band op te bouwen met je klanten dan binnen bijvoorbeeld retail. Met een goede ervaring scoor je voor een korte periode, negatieve ervaringen blijven klanten veel langer bij.

9. Verzin promoties en acties

tips voor e-commerce

Met korting, weggevertjes en andere leuke acties kun je nieuwe klanten werven en bestaande klanten terug laten keren. Daarbij moet wel worden opgemerkt; je wint niet op prijs. Met gebruiksgemak, goede service en loyaliteit kun je op termijn meer bereiken dan met de laagste prijzen. Zorg dat je in de boekhouding rekening houdt met de winstmarge, let bij inkoop op staffelprijzen of stel notificaties in zodat je bij promoties van leveranciers scherp kunt inkopen.

10. Beperk je tot de zaken waar je verstand van hebt

Niemand weet alles van alles, het is contraproductief om het wiel opnieuw uit te vinden. Hier zijn enkele zaken die je goed (en betaalbaar) kunt uitbesteden.

● Logistiek: Inkoop, opslag, verzending etc. Er zijn veel logistieke dienstverleners, dropshippers en order fulfillment bedrijven die je enorm veel werk uit handen kunnen nemen.
● Content: In een lege webshop valt weinig te kopen. Zorg voor mooie foto’s, goede beschrijvingen, blog artikelen, informatieve video’s en andere aansprekende content.
● Promotie: Je wordt pas gevonden als je op de eerste pagina van Google staat met zoektermen die passen bij jouw bedrijf. SEO, SEA en andere vormen van promotie kun je uitbesteden aan online marketing professionals:
● Betaling: Kies een Payment Provider met beveiligde betaling en directe output naar jouw boekhoudsoftware. Dit zal je enorm veel tijd én kopzorgen besparen.
● Administratie: Ga je zelf in de avonduren ook nog bonnetjes optellen en de BTW aangifte verzorgen? Er valt gelukkig veel te automatiseren, toch blijft een boekhouder onmisbaar.

Ook hier geldt weer dat je soms eerst moet zaaien om te oogsten.

11. Luister naar je klanten

Het is van groot belang om naar jouw klanten te luisteren. Nodig ze uit om een eerlijke review te geven en reageer op negatieve reviews. Iedere mening is waardevol, leer ervan en blijf de lat hoger leggen. Zo worden jouw klanten merkambassadeurs.

En als laatste maar zeker niet de minste: Take a break. Neem voldoende rust. We leven in een 24-uur maatschappij en dat brengt risico’s met zich mee. Er zijn veel entrepreneurs opgebrand door 24 uur per dag, 7 dagen per week met hun zaak bezig te zijn. Onthoud dat je werkt om te leven, niet leeft om te werken!

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Neem dan gerust contact met ons op!

Vind je dit artikel waardevol, deel het dan met vrienden op social media!

Over de schrijver
Reactie plaatsen